Browsing "Mokslas, technologijos, išradimai, pažanga"
2008 12 07

Taktinis riešo kompiuteris Suunto X10 Military

Pagaliau pristatė į vietine karinę PX parduotuvę ir galėjau įsigyti išsvajotą “žaisliuką” – laikrodį / riešo kompiuterį Suunto X10 karinę versiją (dance) Man, kaip modernių technologijų fanatui, tas pirkinys jau senokai buvo sąrašo “privalu įsigyti” viršuje, tik vis progos ar pinigų nebuvo (kam dabar lengva… :) )

Paklausit kas čia tame tokio ypatingo? Na jau ne vienas kolega klausė, ką tas “lakrodis” daro, kad už jį tiek ($500) mokėti…? :) Atsakysiu nemandagiai, klausimu į klausimą – ko tik jis nedaro?! :D

Tai ir elektroninis kompasas, rodantis judėjimo kryptį laipsniais (azimutą), jei reikia momentaliai paskaičiuojantis ir parodantis atgalinį azimutą bei visad rodantis šiaurę, bei galintis paskaičiuoti kampus laipsniais tarp reikiamo taško ir judėjimo krypties ir pan. Taip pat galimybė įvesti magnetinės deklinacijos pataisą ir t.t. (dance)

Tai elektroninis aukštimatis (altimeter), rodantis buvimo pozicijos aukštį virš (arba žemiau… veikia nuo -500 metrų iki +9000 metrų) jūros lygio, bei skaičiuojantis judėjima įkalnėmis ar nuolydžiais. (dance) Taip pat yra aukštimačio aliarmo funkcija, įgalinanti nusistatyti priminimą kai bus kirsta tam tikra aukščio žyma, nesvarbu aukštyn ar žemyn (tarkim čia Kosove patruliuojant pakylama į 1 ir daugiau km aukštį. Tokiai situacijai įvedus 1000 m, laikrodis pradės pypsėti priartėjus ir kirtus ribą). tai labai pravartu tarkim šokinėjant su parašiutu, nors nepatartina pasitikėti ne profesionaliu, konkrečiai tam skirtu aukštimačiu :)

Tai elektroninis barometras ir termometras, rodantis oro slėgį, įspėjantis apie galimas audras jei staiga stipriai keičiasi slėgis, aplinkos temperatūrą ir stebintis, bei į atmintį įrašantis paskutinių 7 dienų orų skalę. Taip pat rodo saulės tekėjimo ir laidos laikus duotai dienai esamoje geografinėje padėtyje (dance)

Žinoma jame netgi yra… laikrodis :D Juokai juokais bet ir tas neblogas, nekalbant apie galimybę datą, laiką atvaizduoti keliais skirtingais būdais, daug svarbiau yra dviejų laiko zonų galimybė (pravartu daug keliaujant ar… kariškiams), chronometras su 30-ies sustabdytų laikų įsiminimo galimybe, laikrodžio sinchronizavimas su ultra tiksliais laikrodžiais GPS palydovuose ir t.t.

Ir tai kol kas tik bazinės funkcijos paminėtos auksčiau. Tai daro daugelis laikrodžių… Tačiau toli gražu ne daugelis ir tuo labiau tokiame dydyje talpina… GPS imtuvą!! Tai turbūt pasaulyje, pagal dydį, tikslumą ir galimybes, daugiau analogų neturintis riešo kompiuteris!

Kokios to galimybės?? Ech… pavargsiu rašyti… :) Paminėsiu tik tai, kas mano manymu svarbiausia.

Tai labai tikslus (iki 1 metro tikslumu) savo buvimo pozicijos nustatymas ir UTM koordinačių atvaizdavimas (geografinė ilguma ir platuma laipsniais) arba (šį funkcija yra tik karinėje “X10 Military” versijoje) 10-ies skaitmenų pozicijos koordinatės pagal karinę (MGRS) koordinačių sistemą!! Tai labai ir labai supaprastiną bet kokį karinį orientavimąsi, žygius, patrulius ir t.t.

“Namų” pozicijos nustatymas ir išsaugojimas, bei radimas esant reikalui – superinė funkcija. Galima įsivesti realius namus, bet labiau tikėtiną, kad bazine pozicija pravers įsivesti kelionės pradžios tašką. Kompiuteris pagal 6-8 GPS palydovus nustatys ir įsimins savo buvimo vietą, aukštį virš jūros lygio ir kitus svarbius duomenis. Vėliau bet kada pasirinkus funkciją “Find home” parodys koks atstumas iki “namų” taško, kokia kryptis laipsniais ir net rodyklę, kur eiti, paskaičiuos pagal judėjimo greitį kiek užtruks grįžti į pradžios tašką ir t.t. (dance)

Ir pagaliau prieiname prie dviejų svarbiausių funkcijų – veiklos stebėjimas ir judėjimas maršrutu.

Veiklos, aktyvumo stebėjimas (track`s, iki 25 žiniaraščių), savais žodžiais, tai tokia funkcija, kuri labai praverčia išvykstant į žygį nežinoma vieta ar tiesiog išbėgus pabėgioti (sportuojant) po apylinkes prie savo namų. Aktyvavus riešo kompiuteris pagal GPS ir kitus duomenis pradeda įrašinėti į registrą (track) tokius duomenis kaip geografinę poziciją ir jos kitimą, judėjimo greitį, vidutinį greitį, kryptį, aukštį virš jūros lygio, jo pokytį, tikslų geografinį laiką ir t.t. Grįžus namo (ar kitur) ir prijungus prie kompiuterio, kuriame yra speciali programinė įranga (cd būna kartu su laikrodžiu), tuos duomenis galima perkelti į kompiuterį ir susieti su paprastu grafiniu (.jpg formatu tarkim) žemėlapiu (turi būti sukalibruotas pagal žinomas koordinates) arba dar patogiau – tiesiog išeksportuoti per kelias sekundes ir savo nueitą / nubėgtą / nuvažiuotą maršrutą matyti Google Earth programoje! (dance)

Pati pačiausia funkcija – maršrutų (routes)(iki 50!) ir kelio taškų (waypoint)(iki 500!) planavimas ir įvedimas pačiame riešo kompiuteryje ar dar patogiau – kompiuteryje ir įkeliant per duomenų kabelį į laikrodžio atmintį. Aktyvavus šia funkciją kompiuteris, pagal iš anksto suvestas koordinates rodo kryptį laipsniais ir atstumą iki sekančio kelionės taško, paskaičiuoja judėjimo greitį, laiką, kiek užtruks tokiu greičiu pasiekti artimiausią tašką, kiek užtruks pasiekti mašruto (kelionės) galinį tašką, koks vidutinsi greitis, aukštis virš jūros lygio, jo kitimas ir t.t. Aliarmo funkcija leidžia sudėlioti maršrute aliarmo takus, prie kurių priartėjus (ar juos kirtus) pradės pypsėti priminimas. (dance)

Kitos funkcijos ir parametrai:

Šis “laikrodukas” gali “maudytis” iki 100 metrų (vandens slėgis iki 10 atmosferų) gylio, iškęsti šaltį -20 laipsnių ir karštį +60 laipsnių (ok) Karinė versija turi spalviškai “atvirkščią” (reverse) ekraną, kuriame viskas vaizduojama blankiai pilkai juodame fone, bei taktinį raudoną pašvietimą, su galimybę reguliuoti apšvietimo intensyvumą ir ekrano kontrastingumą.

Nors neturi mobilaus telefono ir lazerio pjaustančio grotas, kad būtu Džeimso Bond`o laikrodžiu, tačiau šitas aparatukas taipogi labai ir labai patrauklus, pagal tai, kiek galimybių ir įdomybių sutalpinta į tokį mažą, ant rankos dėvimą konstrukciją :)


Kelionės, turizmas, žygiai, stovyklavimas, Karyba, tarnyba, misijos, ginklai, taktika, Apžvalgos apie viską, Mokslas, technologijos, išradimai, pažanga    Komentarų: 10
2006 10 16

Ar Lietuvos „aitvarai“ pavirs NATO „grifais“?

Ironizuoti apie Holivudo filmus, besistengiančius žiūrovus įtikinti pasakų tikroviškumu, ko gero, reikėtų atsargiau: faktai liudija, kad „pasakų fabriko“ produkcija anksčiau ar vėliau visiškai priartėja prie realybės. Naujausias pavyzdys – legendinio Betmeno sparnai, kuriais slaptuosius specialiųjų pajėgų arsenalus ėmėsi pildyti Vokietijos bendrovė ESG

Betmeno sparnai lietuviškiems aitvarams

Jei šia „ESG Gryphon“ pavadinta naujove kolegos iš NATO pasidalytų su Lietuvos kariuomenės specialiosios paskirties kariais, NATO greitojo reagavimo pajėgose budinčio „Aitvaro“ eskadrono vyrai, pavirtę „betmenais“, Holivudo specialiuosius efektus galėtų demonstruoti bet kuriame pasaulio „karštajame taške“.

Svarbiausia, kad NATO greitojo reagavimo pajėgų vadovybės itin gerai vertinami Lietuvos „aitvarai“ galėtų kaip reikiant pasireikšti be milijoninių investicijų. Lietuvos kariuomenė be jokių tankų, naikintuvų ar sparnuotųjų raketų galėtų tapti nepakeičiamu NATO „skalpeliu“: juk mūsų „aitvarai“ jau dabar yra beveik „betmenai“.

Viskas, ko trūksta – tik ESG sukurtų 1,8 m ilgio sparnų iš anglies pluošto, kuriais iš didelio aukščio jie galėtų nepastebėti pasiekti savo užduoties rajoną per dešimtis ir net šimtus kilometrų.

<%image(ESGgryphon/gryphon.jpg|500|389|ESG Gryphon)%>

Specialiosios paskirties pajėgoms sukurta ESG aerodinaminė įranga suteikia galimybę iš lėktuvo išmestiems desantininkams nusklęsti iki 190 kilometrų ir pasiimti su savimi iki 90 kg sveriantį krovinį – ginklus, amuniciją, maisto atsargas ir kt. Kada atėjo metas užbaigti laisvąjį kritimą ir pasinaudoti parašiutu, „betmenams“ praneša navigacinė įranga.

Iš aštuonių kilometrų ar dar didesnio aukščio išmesti „betmenai“ su deguonies kaukėmis savo skrydžio tikslą pasiekia nepastebėti: jų negali aptikti radarai, o parašiutai išskleidžiami tik paskutinėmis sklendimo minutėmis. Tad specialios paskirties dalinių kariai gali būti dideliame aukštyje išmesti iš lėktuvų dar savo ar draugiškos valstybės teritorijoje, o vykdyti operacijas už šimto ir daugiau kilometrų nuo dominančios valstybės sienos.

Sklendimo iš didelio aukščio technologijos galimybės buvo pademonstruotos dar prieš 3 metus, kai sklendimo laisvojo kritimo metu pionieriumi vadinamas „dangaus nardytojas“ iš Austrijos Felixas Baumgartneris, 9 kilometrų aukštyje išmestas virš Duvro Anglijoje, sėkmingai perskrido Lamanšą ir po 12 minučių sklendimo sėkmingai nusileido Prancūzijoje, netoli Kalė miesto.

F. Baumgartneris naudojosi specialiu aerodinaminiu kombinezonu ir 1,8 m ilgio sparnu, kuris leido jam sklęsti į tikslą beveik 350 kilometrų per valandą greičiu.

Nežinia, ar specialiosios paskirties daliniai naudojo šį būdą dar iki įspūdingojo F. Baumgartnerio skrydžio, tačiau neabejotinai ši Betmeno technologija jiems yra itin paranki.

Šuoliai iš didelio aukščio, naudojantis specialiais parašiutais, kostiumais ir kvėpavimo įranga, specialiosiose operacijose buvo naudojami jau seniai, tačiau desantininkai tokiame aukštyje turėdavo įveikti stiprių vėjų pasipriešinimą, o tai savo ruožtu sumažindavo nusileidimo tikslumą. Laisvasis sklendimas išsprendžia šią problemą. Be to, desantininkai dėl didesnės konspiracijos gali būti išmetami civilinės aviacijos lėktuvų trasose bei aukštyje, ir sklęsti dešimtis kilometrų į savo tikslą. ESG teigimu ši aerodinaminė įranga yra „100 procentų begarsė“ ir ypač sunkiai aptinkama radarų.

<%image(ESGgryphon/hs1.jpg|500|339|Special forces gryphon)%>

„ESG Gryphon“ sudaro šalmas, tiekiantis deguonį dideliame aukštyje, terminis kostiumas, atlaikantis 55 laipsnių šaltį, radarų nematomas aerodinaminis sparnas iš anglies pluošto, maksimaliai sumažinantis oro pasipriešinimą bei triukšmą, skrydžio valdymą užtikrinanti vairalazdė, kompiuterinė navigacijos ir sklendimo stabilizavimo sistema, nukreipianti karį į tikslią paskirties vietą, krovinių konteineriai ir, žinoma, parašiutas.

Naujesnis įrangos variantas, pasak ESG atstovų, bus dar įspūdingesnis: bendrovė jame planuoja sumontuoti du mažus turboreaktyvinius variklius ir maždaug 2 litrų kuro talpą. Įjungus variklius laisvojo kritimo metu bus galima įveikti iki 200 kilometrų atstumą maksimaliu 224 km/h greičiu.

Desantininkai be parašiutų

Atrodo, ne už kalnų diena, kai „grifams“ ir kitai tokios paskirties aerodinaminei įrangai išvis nebereikės parašiutų.

Jei tikėtume pagarsėjusiu „BASE šuolininku“ – „BASE jumping“ – sporto šaka, kurioje parašiutas naudojamas šuoliams nuo fiksuotų objektų – ir laisvojo kritimo skrydžių entuziastu Jebu Corlissu, teliko laukti vos metus kitus, kai iš lėktuvo iššokęs „padangės nardytojas“ su aerodinaminiu kostiumu galės nusileisti – žinoma, gyvas ir sveikas – be tradicinio parašiuto.

Skamba iššaukiančiai ir taip primena stebuklingus supermenų triukus iš Holivudo filmų, kad kyla įtarimas, jog tai išties gali būti tiesa.

<%image(ESGgryphon/wingsuit.jpg|300|370|WingSuit)%>

Jebu Corlissas dar prieš porą metų kartu su parašiutininku Luigiu Cani pradėjo eksperimentus, kuriais siekė įvertinti nusileidimo ant žemės tik su sparno formos parašiutu (wingsuit) galimybes. Bandymų metu Corlissas sklęsdavo greta su mažiausiu ir greičiausiu pasaulyje parašiutu „Icarus VX-39“ besileidžiančiu partneriu. Abu naudojo GPS imtuvus, kurie fiksavo greitį, aukštį ir sklendimo trajektoriją. Bandymų metu gauti duomenys buvo naudojami apskaičiavimams, kokių aerodinaminių savybių ir kitų būtinų sąlygų reikėtų, kad būtų galima saugiai nusileisti vien tik su Betmeno kostiumu.

Pasak Luigi Cani, bandymai parodė, kad dabartinės parašiutų technologijos suteikia galimybę leistis parašiutu taip pat greitai, kaip ir laisvuoju kritimu, ir šiuo metu jiedu su Corlissu stengiasi sukurti technologiją, kuri leistų saugiai nusklęsti ant žemės. Savo ruožtu Corlissas teigia nagrinėjantis net 4 būdus, kaip tai galima įgyvendinti.

Jis yra tikras, kad įmanoma saugiai nusileisti be parašiuto. Norintys gali pasižiūrėti ištrauką iš 2005 m. atliktų Corlisso ir Cani bandymų, o čia galima įsigyti ir juose naudotą Betmeno kostiumą.

Jei laisvojo sklendimo entuziastams pavyktų rasti būdą, kaip sėkmingai užbaigti skrydį be parašiuto, neregėtos galimybės atsivertų ne tik specialiosios paskirties eskadronams. Betmeno kostiumu apsivilkęs vyras, kelių kilometrų aukštyje žengiantis pro atidarytas keleivinio lėktuvo duris, nebūtinai turi būti specialią užduotį vykdantis SAS ar „Aitvaro“ supermenas – jis gali būti ir paprasčiausias nelegalus migrantas…


Mokslas, technologijos, išradimai, pažanga    Komentarų: 0
Puslapiai:«1234567