Tinklapis kraunasi...
Pasidalinti
Susisiekite
//Jei prabiltų karių kojos…

Jei prabiltų karių kojos…

Šiandien modernūs karių batai yra ne tik apavas, bet ir visa sistema, užtikrinanti drėgmės reguliavimą ir oro srauto cirkuliaciją, ortopedinį komfortą ir puikią apsaugą nuo išorinių sąlygų, ne varžanti, bet padedantigeriau judėti. Kokybė kainuoja. Todėl natūralu, kad stipresnę ekonomiką ar didesnį gynybos biudžetą turinčios šalys gali leisti kariuomenėms įsigyti kokybiškesnę, o tai dažniausiai reiškia ir brangesnę avalynę. Per ilgą laiką taip išlošiama daugiau: kokybiškesnis apavas ilgiau tarnauja, saugo nuo odos, lėtinių sąnarių ligų ir traumų. Be to, net minimalus komfortas vykdant kovines užduotis ar ruošiantis joms, daro teigiamą įtaką karių motyvacijai. Mažesnes galimybes turinčios valstybės ir jų kariuomenės ieško kitų sprendimų variantų. Dažniausiai bandoma pagaminti universalius batus. Lietuvos atvejį žino kiekvienas nebe pirmus metus tarnaujantis karys, kai savu kailiu teko išmėginti net kelių lietuviškų gamintojų lauko uniformos batus – bandymus sukurti universalius, suprask, tinkančius visiems atvejams, produktus. Patys žinome, kaip visa tai atrodė: žiemą teko kęsti šaltį, vasarą kojos mirko prakaite, menkiausioje rasoje batai peršlapdavo, po pusmečio nudildavo kulnai, įskildavo padai, sutrūkinėdavo siūlės, o pats batas prarasdavo formą. Tai tik dar kartą patvirtina posakį, kad universalus daiktas pritaikomas daug kur, bet niekur – gerai. Šiandien galima įvardinti net kelias buvusias tokios lauko batų „kokybės“ priežastis: kokybiškos avalynės gamybos patirties stoka; kariuomenės specialistų nesugebėjimas parengti techninių reikalavimų ir reikliai kontroliuoti produkto kokybę; teisinė bazė, teikusi prioritetą pigiausiam pirkiniui, neleidusi gamintojui po konkurso „būti laimėtoju“ daugiau nei vienerius metus; kariuomenės ir privataus sektoriaus bendras interesas, kad batai tarnautų vienerius metus. Atrodo, kad tokios blogos praktikos pamokos jau identifikuotos, dalis jų jau ir išmoktos. Logistikos valdybos specialistai daug dėmesio skiria produktų kokybei, pradėjo naudotis kitų šalių sukaupta patirtimi įsigyjant ir testuojant gaminius.

Pagirtina, kad tokie testavimai vyksta ne štabų kabinetuose, o perduodami į kovinius vienetus. Išbandymų metodika, sukurta Panevėžyje. Žinią, kad Karaliaus Mindaugo batalione bus testuojami keli lauko uniformos batų modeliai, pasitikau džiugiai, bet mąstydamas, kaip reikės tai padaryti. Nors specialistų gairės buvo aiškios – avėti batus vykdant skirtingus veiksmus, skirtingoje aplinkoje, fiksuoti privalumus ir trūkumus, tačiau norėjosi testavimą atlikti kaip galima objektyviau, eliminuoti karių susižavėjimą kai kurių modelių dizainu, pavadinimu ar šalimi gamintoja. 24 kariams buvo pateikti šeši penkių skirtingų gamintojų modeliai: BATES, HAIX , UAB „Sabalin“ gamintojo SKYWALK, AB „Lituanica“ ir du čekų gamintojų modeliai: PRABOS PLUS bei tabelinis modelis, turintis NATO kodifikavimo numerį NSN 8430-12-362-8652. Pirmiausia teko sugalvoti metodiką. Buvo pasirinkti 4 esminiai kriterijai: ergonomika, atsparumas, patvarumas ir dizainas. Ergonomikos kriterijui įvertinti buvo sugalvota 13 skirtingų testų: nuo greičio matavimo apsiaunant ir nusiaunant batus iki durų išspyrimo. Tai vienas iš svarbiausių kriterijų, todėl jis sudaro 40 proc. bendrojo vertinimo. Vertinti pagal atsparumą aplinkos sąlygoms suplanuoti 7 testai, apimantys bandymus šaltyje, karštyje ir drėgmėje (vandenyje). Šis ne mažiau svarbus kriterijus taip pat sudaro 40 proc. bendro vertinimo. Patvarumui įvertinti parinkta išties paprasta procedūra: tereikia fiksuoti visus nusidėvėjimo požymius po vienų metų dėvėjimo. Šiam kriterijui atiteko 15 proc bendrojo vertinimo. Dizainas – ypač subjektyviai suvokiamas ir vertinamas dalykas. Ar jis svarbus? Ko gero, taip, nes dauguma mūsų viską pirmiausiai vertiname akimis ir pradinis vertinimas dažnai lemia galutinį sprendimą. Nederėtų pamiršti, kad grožis – gana svarus argumentas pasirenkant, o karių noras atrodyti „kietai“ tiesiogiai susijęs su motyvacija. Dizaino kriterijui yra skirti 5 bendrojo vertinimo proc. Kiekvieno testo rezultatai buvo apskaičiuojami naudojant tokią metodiką: kiekvienas testuojantysis konkrečiame teste įvertino kiekvieną batų porą asmeniškai, naudodamas 6 taškų sistemą, kur 6 yra aukščiausias įvertinimas, o 1 – žemiausias. Vertinant atsižvelgiama į realius, jei leidžia sąlygos, kiekybiškai išmatuojamus rezultatus. Aukščiausias įvertinimas skiriamas tiems batams, su kuriais konkrečios užduoties sąlygomis yra pasiekti geriausi rezultatai. Vienodą skaičių taškų galima skirti tik tuo atveju, kai rezultatai yra vienodi. Bendras konkretaus testo įvertinimas apskaičiuojamas sudedant visų testų taškus ir išvedant gautos sumos aritmetinį vidurkį. Tuomet vertinamos tik 5 didžiausios vidurkių sumos, kurių didžiausiai skiriami 5 balai, o penktai – mažiausiai – 1 balas. Aritmetinio vidurkio sumai, mažesnei už penktą pagal dydį sumą (šeštajai), skiriama 0 balų. Taip nustatomi testo nugalėtojai – aukščiausiu balu įvertinti modeliai. Galutinis viso testavimo įvertinimas atliekamas taip: suskaičiuojamos kiekvieno iš keturių vertinimo kriterijų visų testų balų sumos. Tuomet gauta bendra kriterijaus suma padauginama iš kriterijui skirtų nuošimčių dydžio (pvz. ergonomikai – 40 proc.) ir padalijama iš maksimaliai įmanomos kriterijui gauti sumos (pvz., jei kriterijui įvertinti buvo atliekama trylika testų, maksimali suma būtų 13 x 5 = 65). Taip gaunama kriterijaus vertės suma. Galiausiai sudedamos visos keturios kriterijų vertės sumos. Galutinis rezultatas parodo, kiek taškų surenkama iš idealiu atveju galimų 100 taškų.

Batraiščių ir patalpų testai

Paprasta ir patogi lauko uniformos (LU) batų batraiščių suvarstymo sistema lemia, kaip greitai karys sugeba apsiauti ar nusiauti batus. Tai ypač svarbu vykdant užduotis misijos rajone ir joms ruošiantis pratybose, ypač tamsiu paros metu. Batraiščių varstymas neturėtų atimti daug laiko ir varginti kario. Testo sąlygos paprastos: pradinė padėtis stovint apsiavus batus, visiškai suvarstytus ir užrištais batraiščiais. Po komandos pradedamas skaičiuoti laikas, o testuojantysis turi kuo greičiau nusiauti batus, abiem kojom atsistoti ant žemės ir kuo greičiau vėl apsiauti, susivarstyti ir susirišti batraiščius. Žinoma, kiekvieno individo greitis skiriasi (įtakos turi batų avimosi įgūdžiai, batraiščių varstymo ar mazgo rišimo būdas), todėl siekiant objektyvaus rezultato, visiems testuojantiesiems buvo nurodyta apsiauti, nusiauti ir vėl apsiauti visus testuojamus batus, fiksuojant laiką. Rezultatai parodė, kad geriausias apsiavimo ir nusiavimo savybes laiko atžvilgiu turi BATES batai. Nedaug atsiliko HAIX modelis. Abu modeliai pirmavo ne vien dėl greito suvarstymo sistemos (angl. Fast Lacing, kai kurie testuojamieji batai ją taip pat turi), bet ir dėl bato konstrukcijos.

Ieškant geriausių LU batų buvo svarbu nustatyti ir tokias batų savybes, kurios atsiskleidžia kasdieni nės tarnybos metu, pvz., atliekant rutinines užduotis kabinete štabe ar budint patalpose. Geri batai turėtų užtikrinti komfortą (kojos turi „kvėpuoti“). Deja, prasčiausiais teko pripažinti SKYWALK, LITUANICA ir čekišką tabelinį modelius, todėl jie atsidūrė rezultatų suvestinės apačioje. Tuo tarpu BATES ir HAIX batuose kojos neprakaitavo arba prakaitavo mažai, jie buvo patogūs, nevargino kojų.

Žygiuojant, bėgant, šliaužiant, vairuojant, žygiui su visa ekipuote buvo parinktas lygus paviršius (asfaltas, betono plokštės), minkšta danga (miškinga vietovė, dirva) ir akmenys (skalda). Nors buvo testuojama kelis mėnesius, keitėsi oro sąlygos ir pratybų taktinės situacijos, BATES batai, karių nuomone, net dviejuose iš šių testų pasirodė geriausiai, nes yra labai patogūs žygyje. Išties geras pasirodė HAIX modelis, geriausiai įvertintas įveikus kelio atkarpą, dengtą stambia skalda (geležinkelio pylimas). Dėl padų storio, ortopedinių savybių ir čiurną saugančios bato konstrukcijos, šis modelis efektyviausiai apsaugojo nuo paviršiaus nelygumų įtakos judėjimui ir aštrių akmenų. Gan prastai įvertinti LITUANICA batai. Pagrindiniai trūkumai: nepatogu, nestabili pėda, pritrinami kulnai ar pirštai, atmušamas padas.

Siekiant nustatyti, kurie LU batai tinkamiausi bėgti, buvo nuspręsta atlikti testą bėgant 3 km kietu lygiu paviršiumi su visa žygio ekipuote ir 3 km be jos. Dėmesys buvo koncentruojamas į kojos stabilumą (ypač bėgant su ekipuote) ir bato pado savybę amortizuoti jiems tenkančius monotoniškus kūno svorio smūgius. Testo rezultatai nenustebino, nes geriausiai įvertinti lengviausi, daugiausiai panašumų į sportinę avalynę turintys BATES batai, kurie, kaip ir žygio metu, labiausiai lipo prie kojos. Bėgimo šuorais (vingiuojant) metu svarbu, kad batai būtų standžiai prigludę prie pėdų, būtų apsaugota čiurna, o koja išliktų stabili bet kokio judesio ar netikėto kryptelėjimo metu. Šį testą atlikome be ekipuotės ir su ja, taip pat ir su papildomu svoriu, bėgdami nustatytą atstumą vingiuojant. Vėl geriausiai įvertinti BATES batai. Nedaug atsiliko ir HAIX, bet jų konstrukcijoje esantis aukštokas padas neužtikrino pageidaujamo stabilumo greitai judant.

Buvo įvertintas ir batų funkcionalumas vairuojant. Komfortabilumas buvo vertinamas atsižvelgiant į patogumą spausti pedalus ir stebint, ar ilgiau vairuojant neatsiranda pėdų nuovargio. Rezultatai parodė, kad LU batai BATES yra beveik idealūs vairuoti, nes jų žemas išgaubtas auliukas leidžia laisvai judėti pėdai. Čekų tabelinių batų PRABOS PLUS, LITUANICA ir SKYWALK modeliai dėl gana aukšto aulo ir bato konstrukcijos nebuvo itin patogūs.

Šliaužimo teste – nieko naujo. Toliau lyderiavo BATES ir HAIX, optimaliai užtikrinę pėdos ir čiurnos judesius atsispiriant į gruntą ir nesukėlę jokio diskomforto. Ekstremaliausi bandymai – šuolio testas, atliktas šokant nuo visureigio HMMWV, apytikriai iš 1,5 m aukščio, ant kietos dangos (asfalto). Geri LU batai turėtų amortizuoti smūgio energiją ir ją paskirstyti po visą padą, garantuoti tinkamą pėdos, čiurnos ir pirštų apsaugą. Apskaičiuojant testo rezultatus vadovautasi subjektyviu kiekvieno kario pojūčiu nušokus: ar smūgis buvo stiprus, ar nejuntamas pėdų ir kojų pirštų skausmas, ar neskauda ties čiurna, ar koja jaučiasi stabili. Karių nuomone, ir HAIX, ir BATES buvo puikūs, tačiau nežymia taškų persvara geriausiais vėl pripažinti BATES lauko uniformos batai.

Nors kariui ne kasdien tenka versti duris spyriu, tačiau buvo nuspręsta patikrinti, kokią įtaką lauko uniformos batai turi atliekant šį veiksmą. Kariai išbandė visus testuojamus batus ir vieningai pripažino, kad geriausiai tam tinka HAIX bei čekų gamintojo tabeliniai batai. Tam įtakos, be abejonės, turėjo šių batų svoris. Lengvesnieji BATES ir LITUANICA šioje rungtyje atsiliko, o SKYWALK šiai užduočiai buvo tiesiog per minkšti.

Šalčio ir drėgmės testai

Norint įvertinti, kaip LU batuose koja jaučiasi šaltu oru, testuojama buvo taip: esant – 10º С reikėjo stovėti ant ledo tol, kol pasijuto pirmieji šalčio požymiai. Jokių papildomų, t. y. batų komplektui nepriklausančių vidpadžių nebuvo galima naudoti, kariai mūvėjo tik pusvilnones kojines. Akivaizdu, kad kiekvieno kario pojūčiai yra individualūs ir ypač subjektyvūs, o šalčio jutimas priklauso ne tik nuo batų, bet ir nuo organizmo individualių savybių. Norint gauti kuo objektyvesnius rezultatus, kariai per dieną atlikdavo testą tik su viena batų pora. Bandyme nedalyvavo čekų kariuomenės tabeliniai lauko uniformos batai, nes dar nebuvo įtraukti į testavimą. Šiame bandyme geriausias buvo HAIX modelis: pirmieji šalčio požymiai pasirodė beveik po dviejų valandų stovėjimo. Antrieji buvo BATES ir PRABOS PLUS, nors „peršalo“ per dvigubai trumpesnį laiką, beveik per vieną valandą. Blogiausiai pritaikyti žiemai ir šalčiui – SKYWALK, nes nereikėjo laukti net dvidešimt minučių… Net ir atspariausi šalčiui iš testuojamų batų nėra visiškai tinkami žiemą kariui, daugiausiai laiko praleidžiančiam lauke. Kiekvienas žinome, kad tik 2 valandos apsaugos nuo šalčio yra per mažai, palyginti su visu laiku, praleidžiamu tyliai tūnant žvalgybos poste ar pasaloje.

Kariams ypač svarbu, kad kojos būtų sausos, t. y. kad batai neperšlaptų, o sušlapę iš vidaus, greitai išdžiūtų, net nenusiavus. Siekdami įvertinti atsparumą drėgmei iš išorės, lauko uniformos batus testavome 4 skirtingomis sąlygomis, su kuriomis pėstininkų kariams tenka susidurti dažniausiai. Bandymus atlikome sunkindami sąlygas drėgmės atžvilgiu: kariams stovint sniege esant neigiamai (–5ºC) temperatūrai (siekiant nustatyti, ar drėgmė, atsiradusi ant batų paviršiaus dėl nuo žmogaus kūno skleidžiamos šilumos tirpstančio sniego, patenka į batų vidų); einant apie 10 cm storio šlapiu sniegu; einant neaukšta žole (8–12 cm) po lietaus bei stovint iki 10 cm gylio vandenyje. Kiekvieno testo metu buvo fiksuojamas laikas, per kurį drėgmė prasiskverbia į batų vidų, t. y. koja sušlampa dėl išorinių veiksnių. Prasčiausiai testą išlaikė SKYWALK modelis, sniege permirkęs per 15 min. Blogas atsparumo drėgmei iš išorės savybes pademonstravo ir LITUANICA batai. Nedideliame šaltyje jie liko sausi apie keturiasdešimt minučių, o šlapiame sniege ir šlapioje žolėje jie permirko greičiau nei per 20 min. HAIX buvo nepralenkiami. Jie neperšlapo apskritai, netgi stovint vandenyje ilgiau nei dvi valandas! Antrąją vietą, nors ir gerokai atsilikę, užėmė BATES, kuriuos gaminant taip pat naudojamos „Gore-tex“ medžiagos.

Šilumos poveikis ir oro cirkuliacija. Oro cirkuliacija bate priklauso ne tik nuo to, ar bato konstrukcijoje yra oro cirkuliacijos sistema, bet dar mažiausiai nuo dviejų dalykų: nuo to, kaip jis dėvimas (ar kojinė išlenda virš aulo, sudarydama pralaidą oro srautui; ar batas per stipriai užveržiamas) ir medžiagų, iš kurių batas pagamintas (pvz., ar naudojamos natūralios medžiagos ir pluoštas, leidžiantis iš vidaus išgarinti drėgmę, t. y. nepraleidžiantis vandens iš vienos pusės, bet praleidžiantis vandens garus iš kitos). Idealu, jei ir medžiagos, ir dėvėjimo būdas, ir bato konstrukcija tarnauja vienam tikslui. Batuose, kuriuose oro cirkuliacija nevyksta, kaupiasi prakaito drėgmė, mažinanti komfortabilumą, be to, susidaro terpė atsirasti bakterijoms ir negeram kvapui. Ar „kvėpuoja“ pėdos, apautos batais, geriausiai pademonstruoja fizinis darbas vasaros karštyje, kai prakaitavimas itin intensyvus. Šilumos poveikio ir oro cirkuliacijos testo rezultatai išaiškėjo po kelių taktikos pratybų, vykusių + 25ºС karštyje. Dauguma karių didžiausią taškų skaičių skyrė lengviesiems BATES, antroje vietoje liko HAIX batai. Ypač prastai pasirodė LITUANICA modelis, nes pėdos, karių teigimu, tiesiog šuto, o batai iš vidaus permirko prakaitu.

Norėdami išbandyti batus ekstremalesnėmis sąlygomis, kuomet kariams gali tekti veikti ypač aukštoje temperatūroje (pvz., evakuojantis iš degančių patalpų, transporto priemonių ar vykdant gelbėjimo operacijas gaisrų metu), patikrinome batų atsparumą dideliam karščiui. Bandymo sąlygos paprastos ir aiškios: reikėjo stovėti ant žarijų iki pirmųjų karščio pojūčių pėdose arba aiškių batų destrukcijos pasireiškimo žymių (pvz., pado išsilydimas, užsiliepsnojimas ir kt.). Šį testą geriausiai išlaikė HAIX modelis: karščio požymiai pasireiškė vėliausiai, taip pat beveik nebuvo jokių pado deformavimosi požymių. Tuo tarpu daugelyje atliktų testų lyderiavęs BATES modelis nuvylė, nes labai greitai perkaito visas batas, pradėjo lydytis padai.

Patvarumas ir dizainas. Po vienų metų dėvėjimo apžiūrėjus batus iš vidaus ir išorės, buvo įvertinta kiekviena testuota batų pora. Suvedus duomenis paaiškėjo, kad mažiausiai susidėvėję yra HAIX batai: vyrauja minimalūs odos nutrynimai ir pado nudilimai. Pado įtrūkimų, atsiklijavimo, siūlių plyšimo, batų deformacijos ar kitų esminių defektų nei vienoje testuotoje šio modelio poroje nebuvo fiksuota. Pastebėta, kad permirkę BATES modeliai, nors po to ir išdžiūvę, prarasdavo formą. SK YWALK batams (nors dėvimi buvo trumpiausiai) būdingas aulo susiraukšlėjimas ir pado išdilimas.

Dizainas buvo vertinamas remiantis subjektyviu kiekvieno kario estetinio grožio suvokimu. Susumavus taškus paaiškėjo, kad moderniau atrodantys HAIX ir BATES modeliai tapo šio testavimo lyderiais, o paties negražiausio vardo titulą pelnė „beformiai“ SKYWALK batai, surinkę mažiausiai balų. Sunku įvertinti, kokia yra grožio kaina, tačiau išreikšdami asmeninę nuomonę apie testuotus batus, kariai pabrėžė, kad prasčiausiai atrodančių batų neimtų net ir už dyką, nes nenorėtų atrodyti kaip klounai…

Rezultatai

22 testų rezultatai parodė, kad geriausiai įvertinti du lauko uniformos batų modeliai – BATES ir HAIX. Daugiausia, net 13 „laimėjimų“ pelnė BATES batų modelis. Pastebėtina, kad testai, kuriuose šis modelis buvo įvertintas aukščiausiais balais, buvo skirti ergonomikos kriterijui įvertinti. Todėl vienareikšmiškai galime teigti, kad BATES batai, palyginti su kitais vertintais modeliais, yra patys ergonomiškiausi. Taip pat, testuotojų nuomone, šis modelis dizainu išsiskiria iš kitų ir yra pats gražiausias. Net 9 testuose didžiausiais balais buvo įvertinti HAIX batai. Jie pademonstravo puikiausias atsparumo aplinkos poveikiams bei patvarumo savybes kitų testuotų batų atžvilgiu. Apskaičiavus galutinius rezultatus, testuoti batai nuo geriausiojo iki blogiausiojo susirikiavo taip: HAIX modelis iš šimto galimų taškų surinko 90,5 ir užėmė pirmą ją vietą, paskutinieji liko SK YWALK batai. Pastebėtina, kad tik tys iš bandytų modelių peržengė pusės vertinimo skalės barjerą. Konvertavus į geriau suprantamą dešimties balų sistemą, reikštų, kad HAIX rašytume devintuką, BATES – aštuonis, o PRABOS – tik šešis. Apie kitus modelius komentaro nė nereikia. Todėl keista, kaip galima gaminti ir kariams siūlyti produktą, kuris negali būti įvertinamas net kuolu. Pagal vertintų batų stipriausias savybes kiekvienas karys galėtų pasakyti, kurie batai jam yra tinkamiausi. Vairuotojas ar štabe tarnaujantis karys pirmenybę teiktų lengviems, ergonomiškesniems batams, o pėstininkas, šaulys ar žvalgas, norėdamas nesušlapti ir nenušalti kojų, rinktųsi kitus. Tad viskas priklauso nuo poreikių. Atliktų testavimų rezultatai patvirtino teiginį, kad universalių batų negali būti. Todėl, ko gero, ir nereiktų ieškoti universalaus modelio, o veikiau dėti pastangas identifikuojant minimalias universalias savybes, kurias turėtų turėti visi karių batai, ir žinoti aiškius reikalavimus, kylančius iš konkrečių užduočių, kurias vykdys konkrečius batus avintys kariai. Iš naujo nieko atrasti nereikia, pasinaudokime kitų šalių ekspertize ir praktika. O siekdami optimalaus rezultato ir toliau testuokime jau konkrečioms funkcijoms atlikti skirtus batus, turinčius minimalias universalias savybes.

Mjr. Nerijus Stankevičius
Karaliaus Mindaugo MPB vadas

  • 346 views
  • 0 Komentaras

Leave a Reply

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Reklama

2004 - 2023 © Dainius Pilypas | Talpinimas ir administravimas: HostIN.lt
Susisiekite
Uždaryti